İstanbul’dan yola çıkarak evrenin tüm seslerini kucaklayan bir proje İstanbul Kainat Radyosu. “Ay Açılsa” adlı sekiz şarkılık çok dilli ve çok sesli albümleri Kasım ayında tüm dijital platformlarda yerini almıştı. Solistliğini Feryal Öney’in yaptığı albüm, dinleyiciyi zengin ezgilerle buluştururken yeni anlatılar, yeni düzenlemeler ile tanıştırıyor. Sözü ve müziği Neşet Ertaş’a ait “Dertli Yoldaş” adlı eser Feryal Öney’in güçlü yorumuyla yeniden karşımıza çıkarken Gomidas Vartabed’in derlediği “Ay Açılsa” adlı eser ise albüme adını veriyor. Bu topraklardan köklenen şarkıların, farklı müzikal anlayışlarla bir araya getirilerek yeniden yorumlandığı albümde, piyano, trompet gibi görece “batılı”diyebileceğimiz enstrümanlar da mevcut. Bas gitarda Hakan Gürbüz, yaylı tamburda Hasan Kiriş, trompette Onurcan Çağatay, klavyelerde Onur Nevşehir, perküsyonda ise Velican Sağun var. Albüme dair, projenin kurucuları Feryal Öney ve Hakan Gürbüz ile konuştuk.

Ay Açılsa

“Ay Açılsa” albüm kapağı

“İSTANBUL’DAN YOLA ÇIKIP KÂİNATI DOLAŞMAYA NİYETLENDİK”

-Öncelikle “Ay Açılsa” albümü için kutlamak isterim sizi, severek dinliyoruz. ‘İstanbul Kainat Radyosu Projesi’nin vadettiği yeniliği ve arayışı çok güçlü hissettiren bir albüm. İlk olarak projenin isminden söz edelim istiyorum. Neden ‘İstanbul Kainat Radyosu’, ne anlatmak istiyor bizlere?

Feryal Öney: Çok teşekkür ederiz, ne mutlu bize…“Suların ve yapay sınırların ayırdığı toprak parçalarını birleştiren; kendi küçük dünyasından hayata seslenen; bağırmadan, sükûnetle sohbet etmeyi seven; bir ayağı bu topraklarda olup, diğer ayağı ile kâinatı dolaşan bir ses kutusu İstanbul Kâinat Radyosu…”

Böyle bir hayal kurduk; İstanbul’dan yola çıkıp, sonradan çizilen yapay sınırları aşarak tüm kâinatı dolaşmaya niyetlendik. Müzikal dil konusunda da bir o kadar özgür olmak istedik, farklı müzikal formlara açık olduk hep. Henüz yolculuğun başındayız, daha çok yol var önümüzde.

Ay Açılsa

“BESLENİLEN YER ANAMIZIN KOYNU, BABAMIZIN DİZİ, EVİMİZİN YOLUDUR”

– Albümdeki şarkılar kendine özgü, yeni bir düzenleme anlayışı ile tanıştırıyor dinleyiciyi. Bu müzikal yenilik ve özgünlük çabanızdan, beslendiğiniz kaynaklardan bahsedebilir miyiz?

Hakan Gürbüz: Beslenilen yer, bu yönü ile anamızın koynu, babamızın dizi, evimizin yoludur. Buradan başladık gözleri açmaya. Bir ayağımız Anadolu. Çocukluğumuzdan bu yana, ayırt etmeden, mihmandarlarımızın da etkisi ile her sese kulak vermeye gayret ettik. Müziğe başladığımız günden bu yana da, birçok sesi, nefesi deneyimleme şansımız oldu. Bulunduğumuz coğrafyanın bir nimeti, bu seslerin burada yeşermesidir.

“CEBİMİZDE DEĞİL, GÖNLÜMÜZDE OLANI İDRAK ETMEYE GAYRET ETTİK”

– ‘Ay Açılsa’ albümü nasıl bir hazırlık süreci geçirdi? Bu topraklardan köklenen şarkıları farklı müzikal anlayışlarla bir araya getirmek, uzun ve heyecanlı bir yolculuk gibi olmalı…

Hakan Gürbüz: Bu grubun kuruluşundan bahsetmeliyiz önce. BGST’den Onur (Kapıkıran) aradı bir gün (2016’nın yaz ortası).“Feryal’i bilirsin” dedi. “Gıyaben tanıyorum” dedim. Yeni bir müzikal pencere arayışından bahsetti. O sıralarda bizde de arayışlar devam ediyordu. Onur bu yönü ile takdiri hak ediyor. Üretebilecek, anlaşabilecek iki kişiyi bir araya getirdi. Örneğine az rastlanacak bir öngörü. Feryal ile buluştuk. Sohbet etmeye başladığımızda, hemen anlaşacağımızı, kendi penceremizden görünen alemi, incitmeden birbirimize anlatabileceğimizi hissettim. Konuşma sesindeki kadife tınıyı fark etmek de zor olmadı. Dedik ki; cebimizde değil, gönlümüzde olanı idrak etmeye gayret edelim. Şu vakitte bitsin diye zorlamayalım. Ne zaman pişerse o zaman yayınlayalım. Hemen bir aranje yapmak ve Feryal ile fikrimi paylaşmak istedim. O da çıkan işi sevince gerisi geldi. Daha aranjelere başlarken birlikte kayıt edilecek (hücum kayıt) bir albüm tasarladık. Yazılı olan partisyonlar dışında, çalınacak doğaçlamalarında dramasını çalışmak gerekiyordu. Müthiş bir serüvendi. Arkadaşlar da bu yolculuğa baş koydular.

Ay Açılsa

NEŞET ERTAŞ VE GOMİDAS VARTABED AYNI ALBÜMDE

– Sözü ve müziği Neşet Ertaş’a ait “Dertli Yoldaş” adlı eser güçlü yorumunuzla yeniden karşımıza çıktı. Şarkının duygusunu bugüne taşıyan bir anlatıya dönüşmüş. Gomidas Vartabed’in derlediği “Ay Açılsa” adlı eser ise albüme adını veriyor. Bu çok kültürlü, çok sesli repertuar nasıl oluştu?

Feryal Öney: Repertuarı Hakan’la birlikte oluşturduk.. Kimi zaman sadece ezgisine, kimi zaman sözlerine vurulduğumuz şarkıları-türküleri koyduk önümüze. Derleyip topladığımızda hepsini, gördük ki çoğu aşk şarkısı. Yine tesadüfen birkaç şarkının geceyi, ay ışığını tasvir ettiğini fark ettik. Aradığımız şey, “huzur”muş, “dinginlik”miş demek ki. Düzenleme ve yorumlar da öyle sahiden. Canımız öyle çekti. Farklı dil ve bölgeler kendiliğinden girdi albüme. Yıllardır öyle bir birikim, repertuar edindiğimiz için olsa gerek… “Peki, şimdi biz nasıl yorumlayalım?” dedik. Sonra oturduk Hakan’la, hikâye anlatıcısı olduğumuzu unutmadan, hepsi için tek tek akış oluşturduk. Sonra Hakan düzenlemelerini yaptı; son aşamada tüm gruba açtık, herkes kendinden bir şeyler kattı, doğaçlamalar yaptı, olgunlaştı şarkılar…

-Son olarak… Proje kadrosunu da tanıyalım dilerseniz?

Her birine ne kadar teşekkür etsek az. Hepsi birbirinden kıymetli arkadaşlar. Kısaca;

Hasan Kiriş (Yaylı Tambur, Ses);

Hasan, çok yönlü bir müzisyen. Multi enstrümanist. Bir araştırmacı ve öğretmen. Bir gün Üsküdar’da buluştuğumuz semavî kahvesinde rastlaştık. “Ağabey sana bir şey dinletmek istiyorum” dedi. Dinlediğim şey, bir batı ritim ve sade alt yapı üzerine denemelerdi. O gün kafaya yazıldı Hasan.

Onurcan Çağatay (Trompet);

Onurcan ile ana akım için hazırlanan bir albümün sergilenmesi için bir araya geldiğimizde tanıştık ve çok sevdik birbirimizi. Trompet ve yaylı tambur, birlikte tınlaması hiç kolay olmayan iki enstrüman. Fakat Onurcan’ın müzikalitesi bunu elverişli kıldı. Müthiş bir katkı sağladı gruba.

Ay Açılsa

Onur Nevşehir (Klavyeler);

Onur ile de ana akım başka bir projede tanıştık. Onunla da uzun sohbetlerimiz ve müzikal açıdan sükûneti ve neşeyi yan yana hayal eden bir halimiz vardı. İlk aklıma gelen kişi oldu elbette.

Velican Sağun (Perküsyon ve Dijital Sesler);

Velicanda farklı kişilerden bildiğim, bizim de zaman zaman yollarımız kesişen usta bir müzisyen. Dünyada da birçok sanatçıya eşlik etti. Etmeye devam ediyor. Onun müzikal vizyonu, grup için çok önemli. Grubun dinamik adamı;

Hakan Gürbüz (Düzenlemeler, Perdeli, Perdesiz Bas, Ses);

Grubun kurucu ve düzenlemecisi. 1998’de enstrüman yapım atölyesinde (ud yapımı) başlayan müzikal yolculuğu ve arayışı devam etmekte. Çeşitli gruplarda yurt içi ve yurt dışı performanslara devam etmekte. 2,5 yıldır Moodist Nöroloji ve Psikiyatri kliniğinde bağımlılarla çalışıyor. Bu yıl Gedik Üniversitesi Nişantaşı kampüsünde, Beden Ritim atölyeleri de düzenlemeye başladı. İKR, aranjelerine katkıda bulunduğu üçüncü albüm.

Feryal Öney (Ses);

Grubun kurucu üyesi, araştırmacısı ve repertuarı öneren kıymetlimiz, solistimiz. 25 yıldır Kardeş Türküler ile ve kendi kişisel projelerinde, Mezopotamya’nın tüm seslerine olan ilgisini gözler önüne sermiş ve büyük bir beğeni kazanmıştı. Şimdi İstanbul Kainat Radyosu ile bu serüvene yeni bir anlayış ile katkı sağlamaya devam ediyor. İyi ki bu yola birlikte çıkmışız.

Ay Açılsa

ALBÜMDE YER ALAN BİRBİRİNDEN DEĞERLİ SEKİZ ESER

  1. Aşkın Elinden-Söz: Yunus Emre, Müzik: Cavit Murtezaoğlu
  2. Dertli Yoldaş-Söz ve Müzik: Neşet Ertaş
  3. Ay Açılsa-Söz ve Müzik: Geleneksel, Derleyen: Gomidas Vartabed
  4. Lusnag Kişer-Söz ve Müzik: Jogovrtayin (Halk Şarkısı, Ermenice)
  5. Dünya Umuruna Meylini Verme-Söz: Yunus Emre, Müzik: geleneksel (Arapgir)
  6. Sevdayla Uslandı Gönlüm-Söz: Feryal Öney, Vedat Yıldırım Müzik: Vedat Yıldırım
  7. Dün Gece Yâr Hanesinde-Söz: Alvarlı Efe (Mehmet Lütfi), Müzik: Geleneksel (Tatyan)
  8. Ay Işığında-Söz: Xelil Zeynal, Müzik: Quenber Hüseyinli

ÇİĞDEM MAZLUM

İlginizi çekebilir:

Neşet Ertaş hakkında bilmedikleriniz

Erdal Erzincan ile her şeye dair bir söyleşi: ŞARKI BESTELENİR, TÜRKÜ YAKILIR

Yusuf Hayaloğlu’nun son röportajı